مجازی سازی

مجازی سازی

با توجه به تغییر در ظرفیت و نوع سرویس‌های ارایه شده و افزایش بازدهی، Virtualization با هدف ارایه خدمات متناسب به عنوان یک راهکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیاده سازی Virtualization در مرکز داده سازمان، امکان استفاده حداکثر از ظرفیت منابع را فراهم می‌سازد. همچنین می‌توان شاهد افزایش کارایی، بهره‌وری، توسعه‌پذیری، مدیریت پذیری، کاهش هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری مرکز داده و کاهش مصرف انرژی و فضا بود.

در حالت کلی سه نوع طبقه بندی در مجازی سازی وجود دارد:


مجازی سازی مبتنی بر فضای ذخیره سازی:
فضاهای ذخیره سازی فیزیکی را با فضاهای ذخیره سازی دستگاه های موجود در شبکه با هم ادغام می کند به طوری که همانند یک دستگاه ذخیره سازی وانمود می کند.


مجازی سازی مبتنی بر شبکه:
ترکیب منابع در یک شبکه و تقسیم پهنای باند در دسترس به کانال های مستقل، که توانایی اختصاص داده شدن به سرورها یا دستگاه های خاص در یک زمان را دارا می باشند.


مجازی سازی مبتنی بر سرور:
در این حالت، طبیعت فیزیکی سرور ها از جمله تعداد و شناسه ی سرور ها، پردازنده ها و سیستم عامل ها از نرم افزار هایی که بر روی آن ها در حال اجرا می باشند، پنهان می شود.


البته قابل ذکر است که برداشت معمول از مجازی سازی متوجه طبقه بندی نوع سوم یعنی مجازی سازی مبتنی بر سرور می باشد زیرا در بازار به طور گسترده ای مورد استقبال قرار گرفته است.


در دنیای Virtualization، نرم افزارها و راهکارهای مختلفی وجود دارد. پرکاربردترین راهکار، پیاده سازی Virtualization در حوزه منابع پردازشی مرکز داده است. (Server Virtualization)

هم اکنون دو نرم افزار VMware VSphere (از شرکت VMware) و Hyper-V (از شرکت Microsoft) بیشترین سهم بازار رقابتی را به خود اختصاص دادند. این محصولات به صورت Bare-Metal روی منابع پردازشی مرکز داده نصب و پیکربندی می‌گردند.


در حال حاضر ادغام سرور ها یکی از خوشایند ترین فعالیت ها در مجازی سازی است. مجازی سازی در واقع به سنگ بنای صرفه جویی اقتصادی در منابع هر شرکت تبدیل شده است. تحلیل گران صنعت گزارش می دهند که چیزی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از دپارتمان های IT به دنبال اجرای پروژه های ادغام سرورهایشان هستند و بدیهی است که در راستای اجرای این کار شرکت ها شاهد صرفه جویی قابل توجه در هزینه هایشان خواهند بود.

از دیگر مزایای مجازی سازی (Virtualization) می توان به کاهش مصرف انرژی و سهولت در مدیریت سرور اشاره کرد. همچنین مزیت کلیدی دیگر این فناوری، انعطاف پذیری می باشد. زیرا در محیط مجازی، انتقال، آرشیو، بهینه سازی اجزا و … بسیار انعطاف پذیر می باشد.

دیگر توانایی ها و قابلیت های مجازی سازی که بسیار ارزشمند هستند عبارتند از: High Availability ، Disaster Recovery و مدیریت حجم کاری (Workload Balancing).



به دلیل وجود قابلیت دسترس پذیری و پایداری سرویس دهی در Virtualization، این تکنولوژی می‌تواند جایگزینClustering در سطوح مختلف باشد. همچنین در صورت معیوب شدن سرور فیزیکی، ماشین‌های مجازی روی آن سرور، به سرور دیگری منتقل خواهند شد و سرویس‌دهی دچار مشکل نمی‌گردد. Virtualization امکان تغییر تعداد کاربران، ظرفیت سرویس‌دهی، تنوع سرویس‌دهی و افزایش توان پردازشی را به‌راحتی فراهم می‌سازد. با پیاده‌سازی این تکنولوژی مدیریت آسان و یکپارچه تمامی سرورها و سرویس‌ها وجود خواهد داشت و سطح امنیت در سازمان بالا خواهد رفت.

شرکت پیوندآزاد Virtualization را با توجه به نیاز کاربر و تجهیزات موجود با تکنولوژی‌های VMware VSphere و Hyper-V ، به صورت موفق پیاده سازی کرده است. پس از پیاده سازی اولیه، راهکارهای Disaster recovery و Backup متناسب با نیاز سازمان اجرا خواهند شد.

افزودن ماژول جدید
0%